lördag 13 april 2013

Varför Diabetesfonden? Om min insamling.

Jag har valt att göra en insamling till förmån för Diabetesfonden. Varför? För det första för att diabetes är världens snabbast växande sjukdom. En sjukdom som berör väldigt många människor. Bara i Sverige dör människor varje dag i huvudsak på grund av sin diabetes. Och ändå är okunskapen kring sjukdomen ofattbart stor.

För det andra arbetar jag på Svenska Diabetesförbundet med målet att öka uppmärksamheten kring diabetes. Det här är mitt sätt att bidra på det privata planet. För även om jag inte har diabetes själv kan jag inte låta bli att bli personligt berörd av alla dessa människor och livsöden.

Framförallt typ 1-diabetes styr hela den sjukas liv. Den tar aldrig paus, det finns ingen bot. 24 timmar om dygnet, resten av livet, krävs uppmärksamhet och otaliga beslut måste fattas angående mat, insulin, motion. Det är ingen sjukdom som någonsin går på rutin, det finns inga piller som hjälper. De flesta av de som drabbas är barn och unga. Det innebär att en hel familjs tillvaro ställs på ända.

Inga genomgripande framsteg i behandlingen har egentligen skett sedan insulinet upptäcktes. Det var 1921. 1921! Jämför en sekund med andra sjukdomar. Tänk bara vad som skett inom cancerområdet sedan 1921. Det är massor. Och vad är det som krävs för att nya framsteg ska ske? Jo, rent krasst - pengar.

Jag hoppas att jag på detta sätt kan dra mitt strå till stacken. Hjälp mig genom att stödja min insamling. Diabetesforskningen behöver mer resurser.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar